J
I
K
A
B
شنبه 24 آذر 1397 07:07:42

اخبار و رويداد ها
1 آذر 1397 9:57:32
با حضور معاون رئيس جمهور و رييس سازمان برنامه و بودجه :
قطار مسير راه آهن قزوين به رشت به حركت در آمد
در مراسمي با حضور معاون رئيس جمهور حركت آزمايشي قطار در مسير راه آهن قزوين به رشت آغاز شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي،  با آغاز اولين روز از ماه آذر صداي سوت قطار با صدايي ملايم در روي شبكه ريلي مسير قزوين به رشت به صدا درآمد تا مقدمه اي براي افتتاح رسمي اين طرح مهم و ملي باشد.

محمدباقر نوبخت معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي براي دومين بار در سال جاري به قزوين سفر كرد تا پس از تشكيل جلسه در ايستگاه راه آهن قزوين با حضور استاندار و نمايندگان مجلس اين بار سوار قطاري شود كه قرار است تا آستارا ادامه پيدا كند تا مسير ريلي ايران به قفقاز تكميل شود.

راه آهن قزوين به رشت به طول ۱۶۴ كيلومتر احداث شده كه ۷۰ كيلومتر آن در محدوده جغرافيايي استان قزوين قرار دارد.

امروز پنجشنبه گروهي از بازرسان راه آهن به قزوين آمدند تا در بازديد از اين مسير ريلي شرايط حمل بار و مسافر در اين مسير را از نظر فني براي آخرين بار بررسي كنند تا اين طرح براي افتتاح رسمي توسط مسئولان بلندپايه كشوري آماده شود.

دولت يازدهم به منظور توسعه خطوط ريلي كشور پنج طرح اولويت‌دار را با عنوان طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي كليد زد كه اتصال پنج استان به شبكه ريلي اصلي‌ترين هدف آن بود و در اين راستا احداث خط آهن قزوين به رشت هم يكي از طرحها مسحوب مي شد تا اتصال استانهاي گيلان و قزوين از طريق ريل هم ممكن شود.

يكي از سخت‌ترين مراحل اين پروژه اجراي عمليات پل ۵۵ در اين مسير بود كه از روي آزادراه قزوين – رشت عبور مي‌كرد و براي ساخت آن نياز به پيگيري‌هاي عمراني جدي و استفاده از مصالح فني قابل توجه بود.

ارتفاع بعضي از پايه‌هاي اين پل به نزديك ۲۰ متر از سطح زمين مي‌رسد كه اجراي آن يكي از كارهاي فني بود كه توانمندي مهدسان را به نمايش گذاشت.

طـرح  راه آهـن قزويـن به رشت بطول ۱۶۴ كيلومتر، بصـورت يـك خطه، بـا سرعـت۱۶۰  كيلومتر براي قطارهاي مسافربري و ۱۲۰ كيلومتر براي قطارهاي باري، از ايستگاه سياه چشمه در استان قزوين شروع شده و با عبور از روستاهاي كوهين و شيرين سو در محدوده شهرهاي لوشان، منجيل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسير داده و به ايستگاه رشت مي رسد.

اين مسير ريلي از ايستگاه رشت دو شاخه شده كه يك شاخه با عبور از شهر پيربازار به بندرانزلي متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزي آستارا منتهي مي شود.

همچنين تعداد ۹ ايستگاه شامل: دستجرد، كوهين، شيرين سو، لوشان، منجيل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پيربازار در اين مسير احداث و پيش بيني شده است.

اين طرح علاوه بر آنكه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلي بار و مسافر براي استانهاي قزوين و   گيلان اهميت دارد، از نظر ايجاد يك كريدور ريلي جديد براي صادرات و واردات كشور و همچنين ترانزيت كالا از مناطق شمالي كشور به خليج فارس و آب هاي آزاد بين‌المللي و ديگر كشورهاي همسايه ايران بسيار مهم است.

 ساخت پروژه راه آهن رشت - قزوين از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و اين مسير در قالب هشت قطعه كار مي شود. اين خط ريلي قادر خواهد بود سالانه ۱۰ ميليون تن بار را حمل و سه ميليون و ۸۰۰ هزار  مسافر را جابجا كند.

خط ريلي رشت - قزوين ۵۲ دستگاه تونل به طول ۲۲ كيلومتر دارد. همچنين حدود هشت كيلومتر پل هاي ويژه در اين مسير وجود دارد كه بزرگترين پل راه آهن كشور، به طول يك هزار و ۴۳۰ متر روي سد منجيل است.

براي احداث راه آهن قزوين به رشت بيش از ۲۵ كيلومتر تونل، ۹ كيلومتر پل بزرگ، ۲۲ ميليون متر مكعب خاكبرداري و خاكريزي انجام شده و بيش از يك هزار و ۸۵۰ ميليارد تومان هزينه شده كه در صورت قيمت گذاري روز بحدود پنج هزار ميليارد تومان برآورد مي شود.

اين خط ريلي تا دوماه آينده با حضور رئيس جمهور افتتاح خواهد شد

 

 


نسخه قابل چاپ
Powered by Tetis PORTAL