J
I
K
A
B
اخبار و رويدادها
18 آذر 1395 11:0:6
راه‌آهن قزوين- رشت قبل از پايان عمر دولت يازدهم به بهره‌‎برداري مي‌رسد

معاون وزير راه و شهرسازي ومديرعامل راه آهن ايران از افتتاح راه‌آهن قزوين- رشت قبل از پايان عمر دولت يازدهم به بهره‌برداري مي‌رسد.

سعيد محمدزاده در جلسه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان قزوين كه با حضور اعضاي كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي بر گزار شد گفت: با حمايتي كه راه‌آهن جمهوري اسلامي از اين پروژه دارد، سعي مي‌شود تا قبل از پايان يافتن عمر دولت يازدهم اتصال مذكور برقرار شود.

وي در ادامه افزود: يك مسير چهار خطه بين تهران - كرج برقرار شده كه اميد است تا پايان سال جاري به بهره‌برداري برسد و از كرج به قزوين هم ساخت خط دوم اين مسير در حال انجام است.

محمد زاده اظهار داشت: تاكنون عمليات زيرسازي در بخش قابل توجهي به سرانجام رسيده و در حوزه ريل‌گذاري مسيرهاي راه‌آهن هم 60 كيلومتر ريل‌گذاري انجام شده است.

مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ و نقل اضافه كرد: در حال حاضر قابليت اعزام قطار در فضاي فعلي به صورت هر 15 دقيقه يك بار در ميسر بوده و سعي داريم از قطارهاي دو طبقه و ريل‌باس استفاده كنيم كه سرعت حركت آن‌ها 160 كيلومتر بر ساعت است.

محمدزاده ادامه داد: مسير فعلي در وضعيت موجود قابليت استفاده براي سرعت 200 كيلومتر بر ساعت را براي واگن مجاز دارد.

وي با اشاره به مذاكراتي كه براي تأمين مالي احداث مسير تهران - تبريز از طريق استان قزوين در حال انجام است، عنوان كرد: اگر اين مذاكرات به نتيجه برسد، مي‌توانيم ضمن تجهيز مسير تهران به قزوين، ادامه مسير را به صورت برقي و با سرعت 200 كيلومتر بر ساعت تا تبريز ادامه دهيم.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه توسعه خطوط از تهران به قزوين در حال بررسي است، تصريح كرد: مجموعه قراردادها در اين مسير حدود 500 ميليارد تومان است و پس از اجراي اين پروژه با انجام عمليات، ظرفيت مسير مذكور قابليت اعزام قطار با فاصله 8 تا 10 دقيقه را دارد.

محمدزاده گفت: مهم اين است كه بستري فراهم شود تا شركت‌هاي مسافربري هم بتواند تأمين واگن‌هاي مورد نياز براي اين افزايش ظرفيت را داشته باشد.

وي بيان كرد: در حال حاضر قطارهاي ريل‌باس را براي مسير مذكور در نظر گرفته‌ايم و پس از افزايش به دوخطه، تعداد سرويس‌ها را هم افزايش مي‌دهيم.

مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ و نقل خاطرنشان كرد: در پايان سال جاري با فرض اينكه خط دوم به سرانجام برسد، امكان اعزام قطار با ظرفيت حدود 10 ميليون مسافر در يك جهت را داريم و اين آمار با تراك‌بندي قابليت افزايش دارد.

محمدزاده اظهار كرد: با توجه به شرايط به وجود آمده تقاضا داريم كه ناوگان مورد نياز به ويژه براي خطوط كوتاه‌بُرد تأمين شود تا خدمات‌رساني مطلوبي براي مردم داشته باشيم.

 

 

Powered by Tetis PORTAL